VÄSTERBOTTEN SUPER RANDONNÉE SERIES

BRM 600K TVÅ ÄLVAR – 10 JUNI 2023 (Full HD 1920×1080, 09:36 minuter)

Brevet-serien består av fyra distanser: 200, 300, 400 och 600 km. Distanserna kan slutföras i valfri ordning och kombineras med breveter arrangerade av andra randonneurklubbar globalt. Brevet-seriens arrangemang kan även genomföras som individuella lopp. Säsongen 2024 genomförs brevet-serien mellan 11 maj och 13 juli. Anmälan öppnar under våren.


Brevet serien 2024
Startavgift och medaljer
Brevet-kort och tidsregistrering
Regler
Klubbregistrering hos ACP
Brevet-tröja
Banor och kontroller
Tips på vägen!


En nyhet för säsongen 2024 är att vi vid tre tillfällen arrangerar kortare cykellopp tillsammans med ordinarie brevet-lopp i serien.

Först ut blir loppen BRM 200K Ottonträsk och BP 100K Spöland som brevet-säsongen inleds med den 11 maj. Cykelintresset bjuder då samtliga deltagare på fika ute vid Sörmjöle Bryggcafé. Missa inte det arrangemanget!

Ytterligare en nyhet är BRM 300K Aspsele Gravel den 25 maj. Ett lopp som innehåller fyra sektioner grusväg på totalt 39 km.

Mer grus följer sedan redan helgen därpå med det renodlade grusloppet BRM 200K Granö Gravel vars bansträckning innehåller 166 km grusväg. Samtidigt arrangeras det andra 100 km-loppet: BP 100K Granö Gravel. Även det ett lopp på grus.

Samma lördag som Granö Gravel arrangeras seriens 400-km distans BRM 400K Åmliden. Efter start i Umeå gör deltagarna sedvanligt stopp i Granö för hotellfrukost på Granö Beckasin där denna gång även deltagare i Granö Gravel intar frukost innan start senare på förmiddagen. BRM 400K Åmliden besöker bl a landskapet Västerbottens högsta punkt och författaren Torgny Lindgrens hemtrakter i Raggsjö.

Fler nyheter för säsongen 2024 är två nya 600 km-banor. Banan för BRM 600K Vilhelmina inleds med att följa Vindelälven upp till inlandsvägen som den sedan följer ner till Vilhelmina. Banan går därefter vidare över Risträsk, landets högst belägna jordbruksby norr om Jämtland (620 m ö h), ner till Lycksele och följer sedan E12 tillbaka till Umeå.

Med sina 7699 höjdmetrar utgör BRM 600K Mosjøen brevet-seriens queen stage. Start och målplats i detta lopp är Kittelfjäll. Banan går över Stekenjokk, landets högst belägna asfalterade väg, och besöker därefter fjordar och fjäll, och Norges näst största sjö. En weekendresa på cykel fylld med spektakulära naturupplevelser!

Brevet-serien avrundas den 13 juli med nytt besök till grannlänet och Höga kusten, och här arrangeras även vårt sista 100 km-lopp för säsongen. Banorna för BRM 200K Bönhamn och BP 100K Bönhamn innehåller en hel del kulturupplevelser, inte minst museianläggningen Mannaminne och byggnadsminnet Wästerlunds konditori där Cykelintresset bjuder på fika. Den som cyklar 200 km-distansen hinner dessutom inta fler kulturupplevelser på whiskydestilleriet High Coast Whisky.

BRM 200K Sollefteå, 2023

Brevet-serien 2024

Cykelintressets brevet-serie är registrerad hos Audax Club Parisien (ACP) och världsorganisationen Randonneurs Mondiaux (RM) som främjar randonnéecykling globalt. Samtliga brevet-lopp i serien har därför beteckningen ”BRM” (Brevets de Randonneurs Mondiaux). Se kalender för BRM-event i Sverige 2024. Randonnéelopp över 1000 km har beteckningen LRM, se kalendern för LRM-event globalt 2024 där bl a Midnigt Sun Randonnée återfinns.

Cyklister som slutför seriens fyra brevet-distanser erhåller titeln ”Super Randonneur.” Medalj för slutförd brevet-serie samt distansmedaljer för enskilda lopp utdelas endast för ordinarie brevet-lopp och inte för kortare så kallade brevet populaire-lopp under 200 km.

Läs om randonnéecykling och hur brevet-lopp genomförs här. Se inspirationsfilmer om tidigare brevet-lopp på Cykelintressets YouTube-kanal.

För tillresta som söker ett billigt och strategiskt placerat boende i Umeå rekommenderas Norrland YMCA Hostel situerat 300 m från Umeå Centralstation och Busstation och mittemot parkeringsgaraget Järnvägsallén

Har du frågor om brevet-serien? Mejla dem till: info@vasterbottenbrevet.se. Senaste information om loppen publiceras i Facebookgruppen Västerbotten Brevet.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00. Cykelintresset bjuder på premiärfika.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00. Cykelintresset bjuder på premiärfika.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00.



Startplats: Granö, Granö Beckasin. Starttid: 11:00. Renodlat gravel-lopp, 166 km grusväg.



Startplats: Granö, Granö Beckasin. Starttid: 11:00. Renodlat gravel-lopp, 79 km grusväg.



Startplats: Broparken, Umeå. Starttid: 08:00.



Startplats: Kittelfjäll, Kittelfjäll Värdshus. Starttid: 08:00.



Startplats: Ullånger, OKQ8. Starttid: 11:00. Cykelintresset bjuder på avslutningsfika.



Startplats: Ullånger, OKQ8. Starttid: 11:00. Cykelintresset bjuder på avslutningsfika. 6 km grusväg.


Startavgift och medaljer

Förutom titeln ”Super Randonneur” (SR) erhåller cyklister som slutför seriens fyra distanser under säsongen även en medalj. Medaljen utdelas kostnadsfritt till Cykelintressets klubbmedlemmar samt till medaljtagare vars cykelklubb inte arrangerar ACP-sanktionerade brevet-lopp.

ACP utfärdar även en medalj för respektive distans. Dessa medaljer förbetalas av deltagarna själva vid anmälan. De utdelas dock endast för genomförda och godkända lopp (homologation).

Startavgift per cykellopp: 100 kr (ej återbetalbar dock överförbar). Tillägg för distansmedalj: 100 kr (återbetalas ej vid DNS/DNF).

På senhösten, vanligtvis i november när samtliga BRM-lopp i landet har genomförts och resultaten är sammanställda, beställer Randonneurs Sverige medaljer från centralorganisationen ACP och fördelar dem till landets klubbar. Detta gäller både de förbetalda medaljerna för enskilda distanser såväl som super randonneur-medaljerna.

Medaljer för distanserna 200, 300, 400 och 600 km samt super randonneur-medaljer för slutförd brevet-serie (2020).

Brevet-kort och tidsregistrering

Brevet-seriens kontroller är som nämnts inte organiserade d v s de är inte bemannade av volontärer. Istället förlitar vi oss på den traditionella metoden (med anor från 1800-talet) att använda personal på kaféer, restauranger, matbutiker och bensinstationer som kontrollanter på de platser som utgör kontroller i loppen. Du ber helt enkelt exempelvis kassören i en matbutik notera din ankomsttid och signera brevet-kortet när du köper din glass eller dricka.

Västerbotten är ett glesbygdslän vilket medför att tidsregistrering av tredje part inte möjlig på samtliga kontrollplatser. Av den anledningen använder vi en webbapp i kombination med de traditionella brevet-korten. En webbapp är i praktiken en vanlig webbsida som utformats för att se ut en som en app i mobilens webbläsare. Ingenting behöver alltså installeras på telefonen. Om du inte kan nyttja en oberoende part eller medcyklist för tidsregistrering så måste du i sista hand göra detta själv. Tiden från den elektroniska registreringen, tillsammans med en selfiebild, används då för att bekräfta din närvaro på kontrollplatsen

I webbappen ser du vilka företag som utgör kontroller på kontrollplatserna. Du kan välja alternativa företag om du vill så länge de ligger inom en radie på några hundra meter från den officiella kontrollen. Om du avviker från banan för att besöka alternativa företag så återansluter du till banan på samma plats där du lämnade den.

Webbapp
Under loppet checkar du in på kontrollerna via den här webbsidan: www.vasterbottenbrevet.se/app. Inloggningsuppgifter till webbappen får du i mejlkvittot när du anmäler dig. Incheckning på startkontrollen via webbappen kan ske på loppets startdatum från kl 00:00. För att minska stressen på morgonen startar den individuella tidtagningen i appen först när startskottet går. Detta alltså även om du checkat in på natten direkt efter midnatt.

Läs mer om hur brevet-kort används på sidan Om randonnéecykling. Läs om hur du fyller i brevet-kortet här nedan.


1. Startnummer
2. Namn och adress
3. Ev. Cykelklubb
4. Klubbens ACP-kod. Se om din klubb är registrerad hos ACP. (Cykelintresset = 113072)
5. Loppets starttid
6. Har du beställt medalj?
7. Sluttiden angiven i timmar/minuter (OBS! anges av administratör)
8. Brevet-nummer (OBS! anges av administratör)
9. Loppets distans (200, 300, 400 eller 600)
10. Startdatum för loppet
11. Arrangörens namn: ”Cykelintresset”
12. Startortens namn
13. Avstånd till kontroll
14. Kontrollorten
15. Kontrollens öppet-/stängningstider (kontrolltiderna finns angivna i webbappen)
16. Din ankomsttid till kontrollen samt signatur (OBS! anges av oberoende kontrollant under loppet)

Innan brevet-kortet inlämnas bör punkterna 1-6 samt 9-15 vara ifyllda. Kontrolltiderna finns angivna i webbappen. Du hittar dem även ovanför postlådan på Brogatan 5.

Punkt 16 anges alltså av oberoende kontrollant vid kontrollerna under loppet. I de fall alternativ saknas kan en medcyklist utgöra kontrollant och i sista hand skriver du själv in tiden.

Punkterna 7-8 fylls i av loppets arrangör efter loppet.

BRM 200K JUBILEUM, 2021

Regler

Världsorganisationen ACP har reviderat reglen gällande tidtagning på kontroller. Inskrivning med tid och signatur i brevet-korten är fortfarande obligatorisk men tidsfönstret inom vilket mellankontroller öppnar och stänger betraktas nu enbart som ett riktmärke. Långsamma eller snabba cyklister som passerar kontroller utanför angivna tidsramer blir nu inte diskvalificerade. Fri fart gäller alltså framledes i BRM:er! De viktigaste brevet-reglerna i övrigt är följande:

  • Använd hjälm.
  • Använd cykellysen vid mörker. Tänt baklyse dagtid rekommenderas på vägar med höga hastighetsgränser.
  • Följ trafikreglerna. Du ansvarar för din egen säkerhet i trafiken. I brevet-lopp finns inga flaggvakter, ingen kvastbil och banorna är inte skyltade.
  • Avvik inte från banan. Prövningen gäller distansen. Ta därför inga genvägar/omvägar. Undantag kan ske om ordinarie rutt är avstängd p g a vägarbete, trafikolycka mm.
  • Organiserad personlig assistans mellan kontrollerna är inte tillåten t ex följebilar eller utplacerade mat-/vätskedepåer.

    Fullständigt regelverk [Engelska]

Kontrollen Kullar och Klang, Vännforsbäck

Klubbregistrering hos ACP

Om du anger ett klubbmedlemskap i din anmälan kontrollera i så fall att föreningen är registrerad hos Audax Club Parisien. Saknas klubbnamnet i föreningslistan? Sänd i så fall ett mejl med klubbinformation (föreningens namn, adress, organisationsnummer, kontaktperson och telefonnummer) till ordförande för Randonneurs Sverige, Daniel Ridings. Registreringen till ACP:s föreningslista är kostnadsfri.

Märk väl, endast organisationer med organisationsnummer kan registrera sig. I brevet-seriens resultatlistor betecknar kategorin ”Independent” både cyklister som saknar klubbtillhörighet och cyklister som är medlemmar i oregistrerade cykelklubbar. Se officiella resultatlistor för svenska ACP-sanktionerade brevet-lopp från 2003 och framåt.

Kontrollen Westmans Café & Bar, Bygdsiljum
Punktering…

Brevet-tröja

Med en vink mot fast fashion-trenden är brevet-tröjan tidlös i det att den kommer att ha oförändrad design för överskådlig tid. Tröjan finns i två modeller: Grand och Tor. Se tröjan i 3D. Tor-modellen är en renodlad aero-tröja som bl a används av Skoda Cycling Team. Om du ligger mellan storlekar rekommenderas att välja den större.


Super Randonneur-tröjan med färgband på ärmmuddarna (distansmedaljernas fyra färger) kan endast beställas av cyklister som slutfört en hel brevet-serie. Tröjan kan beställas efter säsongens sista BRM 600 har genomförts den 6 juli.

Västerbotten Brevet-tröjor

Banor och kontroller

Brevet-serien genomförs utan officiell och organiserad översyn. För tidsnotering och signering av brevet-kortet på loppets kontroller måste du därför förlita dig på inofficiella kontrollanter i form av personal på bensinstationer, restauranger och matbutiker som utgör kontrollerna.

Västerbotten är ett glesbygdslän vilket innebär att avstånden kan bli stora mellan de matställen som utgör kontroller, därtill kan matställenas öppettider kan vara mycket begränsade. I brevet-lopp är personlig assistans mellan kontrollerna i form av följebilar eller mat-/vätskedepåer inte tillåten. Möjligheterna till proviantering kan med andra ord snabbt bli väldigt osäker. Av den anledningen är det mycket viktigt att du planerar cykelloppen noga och bär tillräckligt med mat och vatten på cykeln för att slutföra dem på egen hand. Vanligtvis används sadel- eller ramväskor för att bära extra proviant, verktyg, regnkläder mm, se exempel: Apidura, Ortlieb, Arkel, Roswheel, Pro Discover.

Märk väl! Samtliga bansträckningar är preliminära. I synnerhet på vårsommaren kan akuta och oplanerade vägarbeten medföra banändringar på kort varsel. Konsultera därför alltid Strava-länken associerad med det aktuella loppet dagen innan startdatum.

Kontrollen Kafé anno 1762, Olofsfors

Tips på vägen!

  • Slösa inte krafterna. Försök hålla en jämn puls genom hela loppet. Sänk tempot i uppförslutorna. Planera för att cykla den andra halvan av loppet fortare än den första.
  • Stressa inte. Räkna inte kilometrarna. Koppla av och låt loppet ta den tid det tar. Dela upp sträckan i korta etappmål och fokusera på dem.
  • Planera mat- och vätskeintagen långsiktigt. Lämna inte en kontroll utan proviant eller fyllda vattenflaskor. Det sagt så är hjälp från boende längs banan tillåten, t ex att fylla på vattenflaskor eller laga en punktering, även mellan kontrollerna.
  • Att ta igen förlorad tid genom att cykla snabbare är i längden en mycket kostsam strategi. För att spara tid bör du istället försöka vara organiserad vid kontrollerna och planera stoppen i förväg.
  • Ät före du är hungrig, drick före du är törstig. Ta av kläder innan du svettas (i övermått), ta på kläder innan du fryser.
  • Glöm inte tidsregistreringen vid kontrollerna! Checka in på kontrollerna innan du gör annat t ex köper mat, besöker wc mm.
  • Ta med en kulspetspenna och ett plastfodral/plastpåse att förvara brevet-kortet i.

Och till sist, ett distanslopp är till stora delar en mental prövning och våra svårigheter upplevs alltid förstorade när vi är trötta, hungriga eller fryser något som den romerska stoikern Seneca den yngre iakttog redan för två tusen år sedan: ”Vi lider oftare i fantasin än i verkligheten.”

Stekenjokk, Vildmarksvägen
Stalon, Sagavägen
Stekenjokk, Vildmarksvägen